11.12.03

ELEKTRONICKO UCENJE ? DOVOLJNA JE KOMBINACIJA WEBLOG+ RSS+WIKI

Kad sam vec danas imao jednu zanimljivu i iscrpnu prepisku mailom o upotrebi weblog+rss+wiki kombinacije u obrazovanju onda cu i javno objaviti kolaz linkova na kojima je moguce " dublje zaroniti" u tu temu.( Linkove vec imam odavno snimljene pa cu ih samo prikeljiti ovdje )
Dakle, weblog u obrazovanju ( osnovnoskolskom, srednjoskolskom , sveucilisnom, ucenje na daljinu i sl. ) .
Gdje, kako, s cim, i kako sve to napraviti da to ima smisla ? Prvo, treba se "poigrati " s tim alatima i vidjeti gdje to ima smisla a gdje nema. I da, trebaju shvatiti, sto nije tesko, i na strani uciteljsko-profesorske populacije i na strani skolaraca, studenata kako koristiti weblog, rss, wiki u obrazovanju. Na svu srecu ( a u tome i je poanta ) da su ti alati jednostavni za koristenje i posve besplatni ( barem velika vecina ). Samo upoznavanje ne konzumira puno vremena onome tko ima osnovne kompjutorske vjestine i koji zna surfati internetom i barem poslati e-mail.
Evo sljedecih referenci koje su dobra polazna tocka za razumijevanje nacina primjene blogova, u obrazovanju ( kliknuti na link, nazalost sve je engleski jezik, taman za strebere :_)) ):

Zasto blog u obrazovanju ?
( Mnogo prica iz prve ruke, od profesora, ucenika sa iskustvima koja su stekli, efektom "AHAAA!" kojeg su dobili koristenjem tih alata )

Blog Inicijativa na sveucilistu Harvard u SAD-u
( servis za studente na Harvardu gdje svaki moze otvoriti vlastiti blog i upisivati sadrzaj u takav online dnevnik , suradjivati s drugim studentima , publicirati vlastite eseje na web i sve to besplatno i jednostavno bez ikakvog znanja web dizajna, zato jer je stvar KORISNA ) CNET je donio clanak o tome .

Britanski projekt " Weblog za skole"
( Zelja im je prosiriti koristenje medju skolarcima navedenih formata )

Njemacki obrazovni community web sa novostima iz podrucja upotrebe blogova u obrazovanju

( Kolektivni napor na populariziranju weblog formata )

obrazovni blog beckog fakulteta za nove medije


Primjeri iz prakticne primjene webloga u obrazovanju
( Iskustva iz prakse, ljudi radili, eksperimentirali, gledali sto valja, sto nevalja, konstanta provjera najbolje prakse )


Ne samo blogovi, WIKI stranice isto ulaze u pricu odlicno u tom kontekstu ( svako moze izmjenjivati i izradjivati sadrzaj web sajta samim dolaskom na sajt i stiskanjem gumba edit this page, bez logiranja i kreiranja accounta te poznavanja web dizajna )

Palo mi je na pamet kad sam bio na nedavnom INFO sajmu na standu CARNeta da bi WIKI bio odlicnan format za izradu necega sto bi mogli nazvati "udzbenik otvorenog sadarzaja". Znam da je bila panel rasprava inicirana od CARNEta sa teskim pitanjima kako rjesiti odnose copyright-a i sadrzaja digitalnih udzbenika.

E , pa, to pitanje moze rjesiti WIKI koncept. Evo kako. Sad treba malo nekonvencionalno zamislit par stvari. Zamisliti WIKI stranicu koja bi pocivala na serverima fakulteta ili skole i kao stranicu koju bi sadrzajem punili ravnopravno svi studenti ili skolarci uz nadzor svojih mentora. 2 do 3 generacije tih ucenika bi za 2 3 skolske godine, par semestara mogla napraviti kompletne repozitorije znanja s odredjenom tematikom , te bi taj sadrzaj onda bio zasticen ( ne copyrightom ) nego GPL licencom ( ili cak Creative Commons licencom ).

Npr, kolegija na faksu sa temom " SREDNJOVJEKOVNA POVJEST HRVATSKE". Studenti i njihovi mentori sami bi producirali , derivirali znanje pomocu eseja, definicija i ubacivali takav sadrzaj u WIKI stranicu. S vremenom bi se dobila izuzetno precizna i bogata baza podataka tekstova koja bi mogla posluziti kao kompletna literatura za pripremanje ispita toga kolegija. I svaka buduce generacija bi usavsavala taj" otvoreni udzbenik" koji bi mogla puniti lokacijski vrlo fleksibilno, tu mislim na mogucnost punjenja WIKI baze iz vlastitog doma preko racunala.

Nadam se da sam uspio barem nekako artikulirati tu svoju zamisao iako nije najbolje. Zvuci malo konfuzno . Ali meni se to cini jako mogucim. To nece zamjeniti dobru staru knjiznicu nego ce samo objediniti resurse na jednom mjestu i uciniti je dostupnijim i jeftinijim studentu, ili sredjoskolcu.
Uf, al sam se razmahao idejama. Iako je sve ovo samo pisanje u vjetar dok to netko ne cuje tko bi trebao , jer kod nas jos vlada mentalite " a kaj bus ti meni govoril".

Zasto WIKI u obrazovanju i sto je WIKI ?

Kako WIKI djeluje na efektivno ucenje ?


I naravno, slag na kraju , u tom miksu tih laganih programcica , aplikacija koja cine zivot ( ucenje ) laksim - RSS citaci ( zovu ih i News Readerima ...)
RSS, je sam po sebi nebitan i glupi akronim koji sluzi nesto prakticno. U ovom trijanglu weblog+wiki+rss on sluzi kao alat za upravljanje gomilom svih tih informacija na webu ( posebno novostima, blog zapisima ). To znaci da olaksava korisniku surfanje weba, skeniranje svih noviteta na nekim web mjestima ( stranicama ) koja bi inace bez tog RSS "pomagaca" korisnik morao sam "pjeske" pregledavati. Ovako ima sve dostavljeno u prozoru svojeg RSS citaca koji mu dostavlja svjezi sadrzaj ( naslove i kratki opis ) nekog updatanog sajta ( ili bloga ). To korisniku u istom momentu omogucava sortiranje informacija, odlucivanje o tome sto ce i kada pogledati i po potrebi reagirati brzo i fleksibilno na neku informaciju na netu ( npr. komentirati na blogu svojeg kolege koji je nesto napisao o temi koje zanima doticnog ).
Vise u tom kontekstu o RSS-u :

Uvod u RSS

Kako i zasto RSS u obrazovanju ?

I eto, to je moj doprinos sirenju tih koncepata i svijesti o tome na ovim prostorima. Drago mi je da, kako sam cuo danas, interesa za to ima i u Hrvatskoj koja je nazalost zakasnila i promasila pricu oko fenomena blogova vec odavno, ali nikad nije kasno...I cak stovise, ako imlementira te koncepte u skole i sveucilista u sljedecim godinama mogla bi nadoknaditi zaostatak. A ionako ce godina 2004 biti godina blog fenomena u Hrvatskoj kad se dogodi ono sto ja ocekujem :))) ( ali za sada ne zelim o detaljima pricati)
To bi onda bio "tehnoloski zablji skok " za Hrvate. Jos kad bi nestalo onog nesretnog monopola HT-a...
I bas , se pitam, pa jebemu, zar ja o tome razglabam na ovoj svojoj "web kucici" dok u isto vrijeme ima hrpu kompetentniji ljudi da o tome promisljaju i razmatraju ...Ali nista, covjece, nista...Gdje su ti tehnolozi ( IT strucnjaci, konzultanti )? Gdje su ti CARnetovci dovraga ? Zasto ja tu kao neki "padobranac" kojem nije struka ni prosvjeta (iako sam trenutno zaposlenik u prosvjeti ) ( obrazovanje ili pedagogija ) niti informatika sirim te ideje. Da nisam malo zalutao ? Postajem sebi smjesan...Mozda da se ipak prebacim na eseje o pripremi smjese za tovnu junad i svinje ? :))




No comments: