Saturday 19 April 2003

LJUBAVNICA SA KREDITNOG ODJELA BANKE



Otvaranje obrta i malih biznisa zadnjih godinu i pol dana u Hrvatskoj je u značajnom porastu. Mnogo je razloga za to. Zadnjih godina pokušava se stvoriti zdrava poduzetnička klima, banke se odvrnule pipu sa kreditima uz značajnu participaciju gradova i općina pa je povećano kreditiranje gospodarstva, postoji veća orijentiranost na manja i srednja poduzeća kao nosioce glavnine hrvatskog razvoja itd.
Konjukturni ciklus je pokrenut iako još uvijek spor i inertan.
Treba pogledati u svoju okolinu. Značajna kreditna sredstva dodijeljena su obrtima i malim poduzećima u mom kraju. Mnogi su poduzetnici tom novcem napravili preinake, dogradnje na objektima, zaposlili nove ljude ( kumove, braću, užu i dalju rodbinu, nekvalificirane radnike – no dobro , ne baš svi ), proširili proizvodne asortimane, pokupovali zemljišta, napravili ogromne planove, neki pokupovali nove serije Golfova i Audija.
Uglavnom, za sada postoji moratorij na otplatu tih kredita ! Divno je da toliko Hrvata ima poduzetničku žicu u sebi ali neke statistike pokasuju grubu realnost.
A statistike kažu da otprilike 50 % malih tvrtki ( obrti, mali d.o.o, K.D.) propadne u prve četiri godine poslovanja.
Koje su najveće zamke za mala poduzeća prema tim statistikama ?
Koje su najveće greške koje mali poduzetnici počine u poslovanju i vodjenju poduzeća ? Ovo kažu stručnjaci , a ne ja.
Papirologija. Razne vrste papira i dokumenata u vezi poslovanja tvrtke počinju se nakupljati u gomilama da čovjek ima osjećaj kao da raspleće čvor. Zbog neažurnog rješavanja papirologije poduzeće može otići kvragu.
Ignoriranje konkurencije. Vrlo ćesta greška. Posebno ovdje u mom kraju. Filozofija pristupa je: «Ajmo mi tržištu ponuditi usluge i proizvode koje mi znamo prizvoditi ili obavljati». Ispravan pristup bi bio « Ajmo tržištu ponuditi ono što tržište od nas traži «.
Mnogi zaboravljaju da je kupac Bog. On je uvijek u pravu. Kad kupac udje u tvoj objekat on je uvijek u pravu. Lojalnost kupca nemože se izgraditi na nadrkanom izgledu lica, arogantnom glasu, neuslužnosti i negostoljubivosti.
Mnogi poduzetnici u ovom mom kraju nisu prihvatili onu devizu « Uči dok si živ «.
Ja kažem ako si danas na tržištu u pravu, ne znači da češ biti u sutra.
Samoprocjena je vrlo važna osobina poduzetnika.
Sljedeće greške koju mali poduzetnici i obrtnici rade, a to vrlo dobro znam i na svojoj koži, je neznanje i nesposobnost regrutiranja sposobnog zaposlenika.
Kod nas onaj koji ima dobru vezu, plati pet soma euro, može dobiti posao koji želi ( pretjerujem , znam).
Loša lokacija gospodarskog objekta ili mjesta obavljanje usluge takodjer utječe na uspiješnost poslovanja. Bitan je faktor , zavisi o kakvom se poslu radi, frekventnost ljudi koji prolaze pored gospodarskog objekta ( dućana, sjedišta fime , mjesta obavljanja obrta )
Nadalje, neefektivna , loša i manjkava promiđba i oglašavanje. Sjećam se kad sam u jesen 2001 radi na projektu « Žutih Stranica» za našu županiju. Išlo se individualnim pristupom prema svakom poduzetničkom subjektu s namjerom da se osim uvrštenja u bazu podataka poduzetniku ponudi mogućnost oglašavanje u istoj publikaciji. Odaziv je bio očajan. Većina poduzeća je pristala biti uvrštena u bazu, ali nikakav interes nije postojao za oglašavanje. Vlasnici su odgovarali s « A kaj će to meni ? Kaj ja imam od toga ? «
Jedno je sigurno. Proizvod ili usluga neće se prodavati sami od sebe. Točka.
Možda je najkritičnija točka u upravljanju malim poduzećima problem sa neorganiziranošću i neplaniranjem novčanih tijekova u toku jedne godine. Prihodovanje love-izdavanje love. Kako, kojom dinamikom, od koga, zašto .
Dobro, Hrvatska u tom segmentu ima jedan svoj poseban problem ( a imaju ga i neke ostale zemlje u tranziciji ). Nemogućost efikasne naplate posla. To nevještim « igračima « dodatno komplicira planiranje dinamiku rashoda i prihoda.
I tu onda poduzeće dolazi do ključnog razdoblja poslovanja: nelikvidnosti .
Još je jedna stvar jako bitna u trenucima velike konkurencije na tržištu.
Inovacija. Tu treba znati pokazati kreativnost. Situacija općenito u Hrvatskoj u tom smislu postaje bolja, ali je taj proces «budjenja» i usvajanja novih poslovnih filozofija spor proces.
E, a kad dodje prva rata kredita na otplatu i bankari pokucaju na vrata ...
Tada nastaje frka ako se u godinama moratorija na otplatu nije stvorila odgovarajuća profitna margina. Uvijek koristan izgovor nekih naših pouzetnika
« Jebiga, pa morao sam kupiti novi auto ( malo skuplji , jel ), u čemu ću se voziti, a vikendica mi treba na moru znaš, moji klinci i žena obožavaju more «.
No , ima i sposobnih , pametnih i vrijednih ljudi koji će strpljivim radom i upornošću uspijeti zadovoljiti svoje poduzetničke strasti na zadovoljstvo svojih klijenata i vjerojatno onih najbitnijih - zaposlenika .
Prošla su ona vremena kad je bilo najbitnije imati ljubavnicu u kreditnom odjelu Zagrebačke Banke ili bilo koje druge banke :-)

No comments: