Sunday 16 November 2003

MARATONSKI LAIK-REPORT INFO 2003

Cipele su mi nazuljale noge. Ali samo malcice...ne puno. Pri povratku doma iz Zagreba boljela me glava. Moje misli su bile bombardirane informacijama koje sam upio na sajmu INFO i INTERLIBER. Jebiga, kad sam znatizeljan...Generalni dojam : INFO je nespektakularni i neugledni sajam kojem fali uzbudljivosti ali je ipak nesto sto treba iz godine u godinu odrzavati i da se izrazim jezikom diplomata : " dobar korak u pravom smjeru ali nedovoljno velik ". INTERLIBER ( sajam izdavastva, knjiga i kojecega jos ) je ove godine bio po pricama mnogih kojimaje za vjerovati veliki uspjeh i da nije bilo nekih organizatorskih gafova mogao je biti i bolji.

E sad, ovo gore je cisto moje subjektivno generaliziranje. U detalje cu ici malo kasnije. Odmah upozoravam da ce dojmovi biti subjektivni , gledano iz perspektive laika u obje branshe ( informaticke teh., mob.komunikacije, izdavastvo i sl. ) i ono sto sam vidio i cuo u toku mog jednodnevnog posjeta sajmu ( cetvrtak ). Nisam ekspert niti mi je struka ali ipak cu se drznuti nesto reci o sajmu i o dojmovima koje sam tamo pokupio.

INFO. Sajam famozne informaticke tehnologije i mobilnih komunikacija. I nakon nekog vremena obilaska standova covjek se pita da li je to sve sto se moze vidjeti na ovom sajmu ? Organizatori se hvale povecanim brojem izlagaca i zakupljenog prostora. Ima tu nesto istine ali i napuhavanje jer je odmah jasno kad se baci pogleda na sajamske prostore poduzeca koji su medjusobno razmaknuti metrima. To podsjeca na one vjeste trgovce u malim trgovinicama mjesovite robe koji znaju mudro postaviti proizvode na svojim policama tako da malo robe na polici daje iluziju da su police popunjene.
Sto generalno bode oci na sajmu ? Veliki standovi boljestojecih firmi. VIPNet koji je zakupio cijeli jedan paviljon (11 ), Hrvatski Telekom, Siemens, Ericsson Nikola Tesla, Fina ( drzavna instit., bivsi ZAP ). VIPnet je imao megalomansku scenografiju crveno bijelih tonova u skladu sa njihovim nedavnim rebrandingom iz plavog u crveno - bijelo ( Vodafon ? ) Ucinili su zanimljiv potez postavivsi kafic u skolpu standa gdje se SMS porukama moglo platiti popijeno. Darijo i ja smo tamo nakratko spikali prije nego li smo otisli na pressicu HT-a.

HT je predstavio svoj sportski portal u sklopu HTnet portala. Svjetsko cudi, ti bogca, digli su oko toga pompu kao da otvaraju neznam sto revolucionarno. Rosandic, glavni urednik HT-a je paradirao na pozornici sa Mirkom NOvoselom, Pericom Bukicem i trenerom Dinama N. Jurcevicom. Ali ipak, HT je ostavio na mene skroz dobar dojam. Evil korporacija postaje mi sve draza srcu :) Zahvaljujuci Dariju neka " vrata su mi bila otvorena " pa sam imao prilike biti u ekskluzivnom novinarskom drustvu novinara , i svima nam je fino HT podjelio pokloncice :-) Ono, kape, majice, i priopcenje za novinara kratko sroceno na listu papira koje smo dobili u poklon vrecici. Citam kasnije to press priopcenje i nadjem ocitu gresku u njoj. HT je napisao da je portal sluzbeno otvorio Drazen Ladic, ali njega tamo nije ni bilo. Perica Bukic je kliknuo "kamen temeljac". Jel to namjerni gaf HT-a ili ne- neznam . Na stadnu je bilo 90 posto novinara i hostesa a samo mali broj zainteresiranih posjetitelja.

Kaj se tice naseg drugog mobilnog operatera , VIPneta, isto nije ponudio bogzna sto. Istina, glavna fora sajma je bilo predstavljanje mogucnosti slanja i primanja video sadrzaja na mobilne tel. ali to je cista tehno demostracija koja je sastavni dio PR-a i u praksi jos daleko od primjene. Njiov veliki prostor na sajmu nije nudio puno sadrzaja . Crveni bolid Ferrarija, Hamed Bangoura koji je vodio s klincima neku nagradnu igru...stand za igranje igrica, igraliste za kosarkaski hakl i puno mladih hostesa.

Kad sam vec kod hostesa za primjetiti je da su tvrtke ove godine znacajno spustile dobnu granicu hostesa. Cure su vecinom bilo srednjoskolke. Ako se dobro sjecam proslih godina to su bile vecinom studentice. I iz prve ruke znam da su novinari koji su pratili sajam imali urednicke sugestije , posebno fotoreporteri , da se jednaka pozornost posveti uslikavanju korporativnih faca sa kravatom i uslikavanje hostesa. :-))

Na standu CARneta sam kratko pospikao s osobljem. Razgovarali smo o referalnim centrima jer ja o tome nemam pojma sto u praksi zapravo znaci. Spominjali smo e-learning i kako oni u praksi misle primjeniti te koncepte na HR sveucilistima. Pitao sam jesu li culi kada za blogove, online dnevnike. Nisu.

Kratko sam se gnjezdio na standu tvrtke Algebra specijalizirane za razne IT tecajeve. Moglo se na njihovim racunalima isprobati kako funkcionira program Lotus Learning koji sadrzi kratke tecajeve za razna IT podrucja ( koristenje interneta, outlooka i sl.). Ljudi su bili super prijazni i rado objasnjavali stvari. Algebra misli te stvari ponuditi velikim poduzecima ( INA, HT ) koje su zainteresirane za uvjezbavanje svojih zaposlenika. Upitao sam njihovog menadjera da li se boje konkurencije jer njihovi tecajevi koji su priznati i testirani ipak su znacajni fin. izdatak za srednje firme ? Npr. pojavi se firma koja moze struktuirati svoje tecajeve oko open source softvera a ne skupog Lotusa ( koji kosta oko 10.000 eura ) i time automatski znacajno konkurirati. Covjek je odgovorio da su to mogli i oni ali veli on : " kolko para tolko muzike ". Nisam shvatio sto je time skroz htio reci u ovom slucaju ali nema veze.

Interesantan razgovor sam imao sa jednim od predavaca iz tvrtke Impuls ( Ivan Petric ) koja nudi tecajeve neurolingvistickog programiranja ( kratko, jedne new age tehnike koja se moze primjeniti za treniranje zaposlenika da se postogne maksimalna ucinkovitost, a cinik bi rekao najbolja brainwashing tehnika kapitalizma :-)

IMPULS je vec istrenirao zaposlenike raznih firmi u RH i mene je zanimalo jesu li "programirali " koga iz HT-a. Bas u Splitu su predavali menedjerskoj strukturi HT-a i ljudima u prodaji. Uz Petrica su na standu bile i dvije cure koje su me odmjerile od glave do pete i onda je jedna od njih dok sam ja prckao po inform.stranicama tvrtke prosla tik do mene zeleci valjda isprobati svoje karizmaticke sposobnosti naucene neurolingvistickim programiranjem:-) Zbilja zena ima neko magnetsko polje oko sebe. :) Kao da me udarila struja kad je prosla pored mene i nestala izmedju susjednih standova :) Ja se nisam dao zbuniti vec sam poceo brbljati sa gosponom Petricom koji me upitao jesam li ja mozda prosao "programiranje"? Nisam, odgovorih. Upita sam ga kako to da se zainteresirao za tu tehniku. Slucajno. Zena mu psiholog koja se time isto bavi. Spominjao je fascinantnu pricu oko ruskih beskucnika na kojima u Londonu rade pokuse sa totalnim brainwashingom. Nisam znao da to uopce postoji. " Pa kako to da se nitko protiv toga ne buni ? Cak ni ovi za zastitu ljudski prava ? Oteti nekoga samo tako sa moskovskih ulica i onda mu mijenjati identitet, osobnost, proslost ? Pa to je kriminalno ! " tvrdi sam ja. Odgovorio je "pa nitko za to nezna ". Dobro, to rade rusi. Ovi u Hrvatskoj su ipak mlaka verzija koja te stvari pokusava korisno i pozitivno razviti.

Podulje vrijeme zadrzao sam se na standovima koji su bili u sklopu tzv. START UP foruma, gdje su izlagale male tvrtke iz branshe koje imaju prilike za svojih 15 minuta da ih se zapazi pa mozda i da se neki investitor uvjeri u njihove poslovne planove i usluge...Jeli bilo zanimlljivih start up firmi ? Mali je bio izbor. Nije valjda da je to sve sto Hrvatska ima u tom segmentu ? Najvise me se dojmilo softversko proizvod Centra za upravljanje poslovnim financijama iz Rijeke. Oni su razvili, kako oni tvrde, jedinstveno programsko rjesenje za pracenje i predvidjanje cash flowa ( novcanih tijekova u poduzecu, izlaz-ulaz gotovine ). CASH FLOW SIMULATOR. Program je baziran na filozofiji Excel tablica koje vrlo egzaktno izracunavaju sve promjene i parametre kada se simulira neka promjena u planiranom cash flow-u poduzeca. Takav onda program moze sasvim egzaktno ( do u kuni i lipu ) izracunati svake promjene na financijskoj slici poduzeca donosenjem neke poslovne odluke. Posebno one vezane uz poslovnu politiku raspolaganja novcanim sredstvima, hoce li ona biti dovoljna ili je potreban dodatan izvor financiranja, i s druge strane simulira se da li ce takvom odlukom biti ostvareni planirani profit.

Pa, dobro, neki ce reci, takvih softvera ima u svijetu kolko hocete . Koja je konkurentna prednost programa ? Covjek koji je program zamislio rekao mi je da je to prvo rjesenje takvog tipa u svijetu. Oni nigdje u svijetu nisu mogli pronaci nista slicno jer je to kako je on rekao "virtualna financijska kopija tvrtke ". Zamisao o nastanku takvog programa je covjeku pala na pamet nedavno jer je bio specijalizirana za analizu financija poduzeca pa je htio automatizaciju cijelog analitickog procesa. Oni se sada prvenstveno usmjeravaju na hrvatsko trziste i nemaju ambicija nuditi vani. Program je prilagodjen hrvatskim zakonima ( ponajvise je tu pitanje poreznog zakonodavstva ). Upitao sam ih da li je netko u Hrvatskoj iskazao interes za softverom . Banke su generalno zainteresirane jer bi to potpuno ukinulo papirologiju pri kontaktiranju i razmjeni podataka izmedju poduzeca i banke. Npr, poduzetnik bi jednostavno donio Excel fajlove sa bilancom, racunom dobiti i gubitka i banka bi odmah mogla napraviti simulacije za svoje potrebe sa egzaktnim izracunima ( posegno prakticno u kreditnim odjelima ). Ovo rjesenje se vec primjenjuju u poduzecu Jadran Galenika u Rijeci za donosenje poslovnih odluka.

Od ostalih izlagaca u sklopu START UP tvrtki? Mozda da spomenem jednu vrlo kreativnu ekipu studenata sa Fakulteta Elektrotehnike i racunarstva. Sebe nazivaju NISMO MI. Tri programera rade rjesenja po potrebi A kad imaju veci obim posla onda ih radi vise. Specijalizirani su za izradu baza podataka. Njihov najznacajniji klijent je Edge grupa iz Zagreba. Sofver koji su napravili moze sluziti za cjelovito upravljanje ljudskim resursima unutar organizacije . Kratko su mi demonstrirali program koji funkcionira u bolnici u Klaicevoj za pracenje osoblja na svim odjelima.

Ostale tvrtke su bile BLINK, PULSO ( iz Kutine ). Zao mi je sto nisam stigao obici tvrtku Pulso. Citao sam da imaju svjetsko rjesenje za prikaz web sadrzaja na zaslonima mobitela.

I nitko ziv nije cuo o blogovima niti ih pise. Kvragu.

Jedan posebni mini paviljon je posvecen generaciji X. Oaza, gamerski raj. Puno nabacinih racunala na kojima su klinci igrali igrice i koji je posve bio posvecen igricama i gamerskoj subkulturi. Program su nazvali PLAYBOX. Toga dana su bili posjeti srednjih skola a ta vrsta posjetitelja je itekako bila zainteresirana za ovaj paviljom. Gnjezdili su se ko misevi na PC-ima i bezbrojinim PLAYSTATION pitovim. U kutu paviljona je smjesten mini kafic egzoticne scenografije kao u nekoj video igrici. Visoka cura sa teskim revolverom i velikim nogama setkara se po paviljonu. Lara Croft. Ikona utjelovljena u unajmljenoj srednjoskolki .

Iznenadio me vrhunski uredjen FINA-e. Bivsi ZAvod za platni promet se doista zadnjih godina transormirao o organizaciju koja izuzetno shvaca prednosti koristenja modernih informatickih tehnologija.
Na stadnu sa knjiga info tematike upitao sam prodavaca da li imaju knjigu o blogovima. Naravno da sam znao da ona u Hrvatskoj ni ne postoji za kupiti. Ipak, pitam ja...Covjek se odlicno snasao i veli " vec su nas to danas pitali, ali nemamo ". Da...kladim se da su pitali ;)
Jos na HT-ovom standu sam upiknuo jednog menedjercica HT, konkretno kolko sam shvatio iz internet odjela ( HTNET) da li je cuo nesto o weblog/blog formatima na webu i sto o tome misli ? Pogledao me aroganto i s nevjericom i izustio: " Ne ". Odlicno.
E da, Dario i ja smo u jednom trenu na HT-vom standu sjeli za kompjuter zeleci sletjeti na jednu web adresu kako bi uzivali u pogledu na " nasih ruku djelo " ali nas je revna hostesa na koturaljkama upozorila da ti PC-iji nisu za surfanje. Oni su samo da bi se na njima vrtjele korporativne web stranice HT-a. OK. Odustali smo i ljubazno objasnili hostesi da je upravo propustila prezentaciju jednog web servisa koji ce za oko dva mjeseca "upaliti motore" na HR webu. :)) Nismo nikome nist zamjerili jer smo bili jako dobr volje.

Od poznatih sam poslije u prolazu sreo Camila ( moj suseljanin), Sinisu ( FOTO SINISHA ), te jednog mog ucenika iz upravne skole. Zanimljivo, isti dan su u posjetu sajmu bili i razredi iz skole u kojoj radim ali nisam nikog susreo cak ni u prolazu.
Zvao sam Pleshka da se dogega iz Dubrave na sajam ali mu se nije dalo tako da se nismo ni vidjeli tog dana.

Najveci gaf u organizaciji sajma je bila cudno i nelogicno ponasanje sa ulaznicama. INFO se placao, dok je INTERLIBER bio besplatan. Ako ste naprimjer usli u prostor ogradjen za INFO sajam jednom kad ste izasli iz tog prostora i presli u polje INTERLIBER sajma vise se niste mogli vratiti. Vidio sam ljude koji su zbog toga dozivjeli zivcane slomove. Platili oni kulturno 30 kuna za ulaz na INFO, da bi nakratko otisli se vratiti na parkiraliste po nesto u auto, pokusali se vratiti na INFO...nemoze...i nemoze ....mora se kupiti nova ulaznica . Necuveno. I nigdje to nije bilo istaknuti niti su ljudi upoznati bili s tom cinjenicom.
Eto, necu vise gundjati. Bilo je jos tih crtica kojih se nemogu sada prisjetiti i ukupno gledajuci bio je to jedan sasvim zanimljiv i sadrzajan dan.

Neda mi se sada jos pisati o gomili stvari koju sam vidio u sklopu INTERLIBER-a. Uglavnom , knjiga je bilo ko u prici. Nakladnistvo u HR cvjeta. Algoritam se najvise preseravao sa velicinom standa. Miljenko Jergovic je naravno sjedio u kaficu , pusio i pio kavu i pivo. Uspio sam kupiti i jednu knjigu. Necu reci koju, ali nisam mogao odoljeti. I ostao sam olaksan za 150 kuna. Ali nije zao...knjiga je knjiga. Ipak , one knjige koje sam trazio nije bilo. I gle, za divno cudo nigdje nisam vidio niti jednog maskiranog Harry Pottera :)
Organizatori su zajebali zemlju partnera. Madjare. Iako su imali velik stand stavili su ih u onaj paviljon "bogu iza nogu" u kojem je vjecno bilo manje posjetitelja nego u glavnom paviljonu 5.

Jos bih mogao hrpu toga " sasuti ". Ali zasto bi. Ni ovo gore nije nista bitnoga .
Bitno je da mi sredimo Slovence u danasnjoj tekmi , ali osobno nemam nimalo povjerenja u mogucnosti nase reprezentacija i odatle moj pesimizam prema nasem prolasku na europsku prvenstvo.
A mislim da nismo niti zasluzili. Slovenci nisu nista losiji nego nasi. Ali to je vec druga prica.


No comments: