Kako novine koje imaju digitalna izdanja na internetu mogu upotrijebiti weblog/blog koncept na svojim stranicam i zasto bi to morali napravit ? Odlican clanak koji briljantno opisuje tu situaciju. Steve Outing u magazinu Editor & Publisher savjetuje da novinske stranice na internetu itekako mogu profitirati ako u svoj web site na netu ugrade blog.
Koje su prednosti i prakticne prednosti ugradnje bloga ? Evo nekoliko koje smatram potrebnim naglasiti:
- EKONOMICNOST- blog alati su besplatni ili vrlo jeftini, a blog unose teksta moze pisati i editirati jedan covjek u redakciji tako da sam trosak ugradnje webloga/bloga u web stranicu nekog novinskog izdanja ne netu je- zanemarivo mali
- AZURNOST VIJESTI- prihvacanje koncepta breaking news na web sajtu (blog to donosi novinama , bas kao sto je breaking news koncept donio televiziji ), informacije se mogu postati na sajt onako kako pristizu tako da citatelj novinsku internet stranicu ne percipira kao tiskane vijesti koje stoje cijeli dan nepromijenjene
- IZVJESTAVANJE S LICA MJESTA I NEPOSREDNO ISKUSTVO NOVINARA- novinari na zadatku mogu dobiti laptop i mobitele i preko blog alata neposredno izvjestavati s lica mjesta upisujuci tekst na novinski blog ( npr. zasto ne bi Vecernji poslao novinare u Sabor, na mjesto neke prometne nesrece , neki drugi vazan dogadjaj pa bi novinar s lica mjesta mogao , upisivati neposredne vijesti s mjesta dogadjaja- a sto to znaci za online citatelje lista? Dodanu vrijednost i lojalnost
- POSJECENOST WEB STRANICA NOVINA - citatelji su motivirani cesce posjetiti neku novinsku stranicu na internetu jer znaju da ce naici na azurne vijesti i dogadjaje koji se prate u realnom vremenu , a ne samo procitati digitalno izdanje novina koje mogu s istim sadrzajem kupiti na kioscima. U takvom slucaju povecane posjecenosti internet izdanje moze komotnije pristupiti potencijalnim oglasivacima koji bi sasvim sigurno iskazali povecani interes za reklamiranje na digitalnm izdanju novina.
- LOJALNOST CITATELJA- kao dodana vrijednost blog na internet izdanju novina izgradjuje lojalnost citatelja za navedene novine, kako za ona tiskana izdanja tako i za ponovni dolazak na web stranicu
- INTERAKTIVNOST- citateljstvo i posjetioci novinskog webloga imaju mogucnost komentiranja svih vijesti, mogucnost dati svoje misljenje , svoj stav te je to lako vidljivo svim posjetiteljima bloga, a u najboljem slucaju moze se izgraditi community, zajednica citatelja ( Vecernji list je nedavno svojim redizajnom ponudio povecani prostor citateljima u papirnom izdanju da daju svoja misljenja, stavove, prijedloge. Sa blogom na novinskoj stranici postigao bi se priblizno isti efekt sto opet na kraju stvara lojalnost citatelja )
- OTVORENA I DEMOKRATICNIJA KULTURA NOVINA- dodatno bi se blogovima mogla povecati kultura demokratskog dijaloga, iako je to iluzorno ocekivati odmah. Ja bi volio vidjeti da novine na blogu zauzimaju puno neformalniji jezik, izricaj i nacin prezentacije, da se u pricama provlaci neposredno iskustvo novinara sa osobnim pricama , da nije samo rijec o krutom izvjestavanju nego o mnogo osobnijem odnosu na relaciji NOVINAR-CITATELJ.
- ODRZAVANJE WEBLOG KAO NOVINSKE RUBRIKE ILI PRILOGA- jednostavnim rjecnikom receno- neka svaki kolumnista lista ima svoj posebni blog gdje ce postati svoje objavljene kolumne u offline izdanju lista ali i dodatne kolumne koje mogu biti napisane ne samo krutim novinarskim zargonom nego neformalnim jezikom koji odaje kolumnistu da je i on " obican " covjek koji ide na WC. :-)
Kolumnista ima tada povecanu mogucnost interakcije sa citateljstvom ( iako ja sumnjam , poznavajuci neke nase kolumniste iz novina, da bi oni bili sretni s tim jer njima bolje odgovara kada oni pricaju a drugi slusaju :-)). Drugi primjer bi bio odrzavanje pojedinih novinskih rubrika u verziji webloga. Npr. rubrika za nocni zivot grada Zagreba mogla bi biti azurirana pisanjem bloga ( sto se dogadja, gdje, zasto ...) - KOLABORATIVNO NOVINARSTVO- ukljucivanje citatelja lista da sudjeluju u procesu stvaranja vijesti. Kako? Neka novinska izdanja na internetu stvore javne repozitorije ( skladista vijesti za tu namjenu ). Nacin : VIP ili SIMPA rezerviraju odredjeni broj na koji citatelji slanjem SMS-a mogu unesti svoje kratke komentare, stavove , i cak kratke izvjestaje koji se uz odrednjeni urednicki filtar ispisuju na web stranicama novina. Drugi pristup biti ce moguce kad se prosiri upotreba mobilnih telefona sa kamerama. Princip isti. Javni repozitorij sa slikama koje salju citatelji sa svojih mobilnih telefona koristeci MMS , i time citatelji sami postaju dobrovoljnji izvjestitelji sa terena ( prometna nesreca, demonstracije, neki sportski dogadjaj, kriminalno dijelo )
Sve je ovo gore navedeno lijepo u teoriji. U Hrvatskoj je situacija sa blogovima jos dosta nepoznata. Blog kao koncept nije dovoljno populariziran. Ali sljedece godine ce biti sigurno druga prica. Ipak, svijest o tome se moze vrlo brzo prosiriti.
Ipak, ovo gore sam napisao imajuci u vidu hrvatska online izdanja dnevnih novina ( pa i magazina ). Vecernji List , Slobodna Dalmacija, Glas Slavonije, Novin List, Vjesnik ...Svi oni imaju i digitalna izdanja na internetu. Ali mislim da i nisu svijesni ( jer nisu ni upoznati sa blog konceptima i formama ) koliko mogu unaprijediti svoje temeljnu zadacu: INFORMIRANJE.
No, tu ce jos neko vrijeme biti odredjenih inercija u pristupu jer : s jedne strance ne postoji bas ludnica u HRvatskoj medju novinama da digitaliziraju svoja dnevna izdanja ( pogledajte primjer Jutarnjeg list- nema ga na netu ), a s druge strane su i u pravu da to ne cine jer zasto bi si povecavali dodatne troskove( ulaganjem u internet nazocnost ) kad internet kao medij jos nije u Hrvatskoj u zreloj fazi ( nije ni primarni izvor informiranja za Hrvate ).
Sve ostaje na ljudskim izborima i vlastitim potrebama. Blog u HRvatskoj za one koji ga zele, kojiima je potreban i koji ga mogu primjeni tamo gdje to ima smisla. Jos ce se u Hrvatskoj dosta rasprave voditi o tome. U to sam siguran. E da, a sto se mene sada tice- ja idem u vinograd/gorice !!!. Sutra je berba u goricam kod moga dede na Generalskom bregu. :-))
No comments:
Post a Comment