Monday 29 September 2003

POSLOVNI MODEL USLUGA BEZICNOG PRISTUPA INTERNETU

Vodafone kompanija kaze da nece graditi svoju mrezu Wi-Fi operatora ( pruzatelja usluga bezicnog pristupa internetu ) nego ce ulaziti po potrebi u partnerske odnose sa takvim operaterima na pojedinacnim osnovama.
S poslovnog stajalista to je, prema mojem misljenju, puno bolja strategija od one koju ima T-Mobile ( njemacki operater koji sam gradi pristupne tocke bezicnoginterneta i cijelu mrezu ). Biti ce zanimljivo vidjeti u dogledno vrijeme tko ce bolje manipulirati troskovima. Sjecam se jos od prije godinu dana jednog clanka u Financial Timesu u kojem je dopisnik iz San Francisca secirao poslovne modele Wi-Fi providera ( Boinga npr. ) i zakljucio " da tu bas i nema puno prostora za profitabilno poslovanje stand -alone kompanije " .
To se i potvrdilo u praksi. Ali ono sto spasave te operatere su partnerski odnosi sa "velikim ribama" kojima ne treba cijela mreza " u kuci " nego kao jeftinija alternativa outsorcing model i to prema strogo specificiranim uvjetima koristenja ( npr. mobilni operater ce sam utvrditi kakva je potraznja svojih korisnika za bezicnim internetom i wi-fi mrezama pa ce moci fleksibilnije prilagoditi svoju troskovnu bazu ). Vodafone je krenuo upravo tim putem.
Vodafon namjerava sistem prilagoditi krajnjem korisniku pa ce tako aktivacija usluge biti puno jednostavnija od dosada poznatih- aktivacija wi-fi koristenja putem SMS-a. A i placanje za krajnjeg korisnika je opet jednostavnije jer ce mu se naplacivati na Vodafone racunu kao zajednicka suma mjesecnog racuna . Takav sustav je puno prakticniji od pojedinacnih naplatnih sistema u kojima svaki wi-fi provider ima vlastiti. Nekako mi se cini da ce se s vremeno profilirati upravo taj pristup koji forsira Vodafone , te da ce u osnovi cijela filozofija pruzanja usluga bezicnog interneta biti organizirana na filozofiji pomocu koje je to rijeseno za telefonske pozive sa sustavom ROAMINGA.
Npr. Npr. hipotetski : u Hrvatskoj, Sloveniji, Njemackoj, SAD- u postoje male kompanije koje su izgradile Wi-Fi mreze i one nude lokalnim korisnicima usluga pod odrednjenim uvjetima ( mjesecna pretplata i ili kao uvezana usluga kod mobilnih operatera ili ISP-a) ali ovima koji dolaze iz drugih zemalja kratkorocno i zele koristiti pristup bezicnom internetu nije prakticno da se pretplacuju za "jedan" dan na servis nekog Wi-Fi providera.
Nego, njihov mobilni provider ima partnerski odnos sa lokalnim pruzateljem takvih usluga i time automatski biva korisnik mreze u pojedinoj zemlji. Aktivacija usluge moze se obaviti jednostavnom radnjom slanja SMS-a. Svi troskovi koristenja Wi-Fi mreze se evidentiraju na racunu kod mobilnog operatera i naplate na kraju mjeseca. Prakticno, brzoijeftinije za krajnjeg korisnika.

No comments: