LJUBAVNICA SA KREDITNOG ODJELA BANKE
Otvaranje obrta i malih biznisa zadnjih godinu i pol dana u Hrvatskoj je u zna�ajnom porastu. Mnogo je razloga za to. Zadnjih godina poku�ava se stvoriti zdrava poduzetni�ka klima, banke se odvrnule pipu sa kreditima uz zna�ajnu participaciju gradova i op�ina pa je pove�ano kreditiranje gospodarstva, postoji ve�a orijentiranost na manja i srednja poduze�a kao nosioce glavnine hrvatskog razvoja itd.
Konjukturni ciklus je pokrenut iako jo� uvijek spor i inertan.
Treba pogledati u svoju okolinu. Zna�ajna kreditna sredstva dodijeljena su obrtima i malim poduze�ima u mom kraju. Mnogi su poduzetnici tom novcem napravili preinake, dogradnje na objektima, zaposlili nove ljude ( kumove, bra�u, u�u i dalju rodbinu, nekvalificirane radnike � no dobro , ne ba� svi ), pro�irili proizvodne asortimane, pokupovali zemlji�ta, napravili ogromne planove, neki pokupovali nove serije Golfova i Audija.
Uglavnom, za sada postoji moratorij na otplatu tih kredita ! Divno je da toliko Hrvata ima poduzetni�ku �icu u sebi ali neke statistike pokasuju grubu realnost.
A statistike ka�u da otprilike 50 % malih tvrtki ( obrti, mali d.o.o, K.D.) propadne u prve �etiri godine poslovanja.
Koje su najve�e zamke za mala poduze�a prema tim statistikama ?
Koje su najve�e gre�ke koje mali poduzetnici po�ine u poslovanju i vodjenju poduze�a ? Ovo ka�u stru�njaci , a ne ja.
Papirologija. Razne vrste papira i dokumenata u vezi poslovanja tvrtke po�inju se nakupljati u gomilama da �ovjek ima osje�aj kao da rasple�e �vor. Zbog nea�urnog rje�avanja papirologije poduze�e mo�e oti�i kvragu.
Ignoriranje konkurencije. Vrlo �esta gre�ka. Posebno ovdje u mom kraju. Filozofija pristupa je: �Ajmo mi tr�i�tu ponuditi usluge i proizvode koje mi znamo prizvoditi ili obavljati�. Ispravan pristup bi bio � Ajmo tr�i�tu ponuditi ono �to tr�i�te od nas tra�i �.
Mnogi zaboravljaju da je kupac Bog. On je uvijek u pravu. Kad kupac udje u tvoj objekat on je uvijek u pravu. Lojalnost kupca nemo�e se izgraditi na nadrkanom izgledu lica, arogantnom glasu, neuslu�nosti i negostoljubivosti.
Mnogi poduzetnici u ovom mom kraju nisu prihvatili onu devizu � U�i dok si �iv �.
Ja ka�em ako si danas na tr�i�tu u pravu, ne zna�i da �e� biti u sutra.
Samoprocjena je vrlo va�na osobina poduzetnika.
Sljede�e gre�ke koju mali poduzetnici i obrtnici rade, a to vrlo dobro znam i na svojoj ko�i, je neznanje i nesposobnost regrutiranja sposobnog zaposlenika.
Kod nas onaj koji ima dobru vezu, plati pet soma euro, mo�e dobiti posao koji �eli ( pretjerujem , znam).
Lo�a lokacija gospodarskog objekta ili mjesta obavljanje usluge takodjer utje�e na uspije�nost poslovanja. Bitan je faktor , zavisi o kakvom se poslu radi, frekventnost ljudi koji prolaze pored gospodarskog objekta ( du�ana, sjedi�ta fime , mjesta obavljanja obrta )
Nadalje, neefektivna , lo�a i manjkava promi�ba i ogla�avanje. Sje�am se kad sam u jesen 2001 radi na projektu � �utih Stranica� za na�u �upaniju. I�lo se individualnim pristupom prema svakom poduzetni�kom subjektu s namjerom da se osim uvr�tenja u bazu podataka poduzetniku ponudi mogu�nost ogla�avanje u istoj publikaciji. Odaziv je bio o�ajan. Ve�ina poduze�a je pristala biti uvr�tena u bazu, ali nikakav interes nije postojao za ogla�avanje. Vlasnici su odgovarali s � A kaj �e to meni ? Kaj ja imam od toga ? �
Jedno je sigurno. Proizvod ili usluga ne�e se prodavati sami od sebe. To�ka.
Mo�da je najkriti�nija to�ka u upravljanju malim poduze�ima problem sa neorganizirano��u i neplaniranjem nov�anih tijekova u toku jedne godine. Prihodovanje love-izdavanje love. Kako, kojom dinamikom, od koga, za�to .
Dobro, Hrvatska u tom segmentu ima jedan svoj poseban problem ( a imaju ga i neke ostale zemlje u tranziciji ). Nemogu�ost efikasne naplate posla. To nevje�tim � igra�ima � dodatno komplicira planiranje dinamiku rashoda i prihoda.
I tu onda poduze�e dolazi do klju�nog razdoblja poslovanja: nelikvidnosti .
Jo� je jedna stvar jako bitna u trenucima velike konkurencije na tr�i�tu.
Inovacija. Tu treba znati pokazati kreativnost. Situacija op�enito u Hrvatskoj u tom smislu postaje bolja, ali je taj proces �budjenja� i usvajanja novih poslovnih filozofija spor proces.
E, a kad dodje prva rata kredita na otplatu i bankari pokucaju na vrata ...
Tada nastaje frka ako se u godinama moratorija na otplatu nije stvorila odgovaraju�a profitna margina. Uvijek koristan izgovor nekih na�ih pouzetnika
� Jebiga, pa morao sam kupiti novi auto ( malo skuplji , jel ), u �emu �u se voziti, a vikendica mi treba na moru zna�, moji klinci i �ena obo�avaju more �.
No , ima i sposobnih , pametnih i vrijednih ljudi koji �e strpljivim radom i uporno��u uspijeti zadovoljiti svoje poduzetni�ke strasti na zadovoljstvo svojih klijenata i vjerojatno onih najbitnijih - zaposlenika .
Pro�la su ona vremena kad je bilo najbitnije imati ljubavnicu u kreditnom odjelu Zagreba�ke Banke ili bilo koje druge banke :-)